توضیحات
عنوان دوره: تاریخ شکلگیری و تحول مسائل فلسفی از یونان باستان تا پستمدرن
مشخصات دوره در یک نگاه:
مدت
- 20 جلسه کلاس هفتگی آنلاین به مدت 90 دقیقه
محتوا
- تحلیل شکلگیری و تحول مسائل فلسفی از یونان باستان تا دوره پستمدرن؛ مسائلی مانند هستی، مرگ، خیر وشر، حقیقت، آگاهی.
- بررسی سنتهای فلسفی، یعنی چارچوبی که فیلسوفان در آن اندیشیدهاند و عدم آشنایی با آن، فهم متن فلسفی را غیرممکن میکند.
- تبیین گام به گام نحوه تفکر فلسفی و پیچیدگیهای آن.
نحوه تدریس
- به جای انتقال اطلاعات خام، پیچیدگی مسائل فلسفی و پاسخ به آنها در نزد هر فیلسوف، آشکار میشود.
- عمق و غنای بحث فدای سادهسازی نمیشود و مخاطب با قدرت فهم خود، همراه روشنایی مطلب است؛ یعنی ایدههایش به شرح و بسط مسائل کمک میکند.
- اسلایدهای مطالب حین بحث در فضای گوگلمیت ارائه میگردد و فایل پیدیاف آنها به دانشجویان گرامی ارسال میشود.
- جلسات پرسش و پاسخ هفتگی برقرار است و گروه تلگرامی اختصاصی برای گفتوگو در مورد مباحث وجود دارد.
منابع و مطالعه بیشتر
- استفاده از منابع چاپشده در انتشارات معتبر بینالمللی مانند آکسفورد، کمبریج، راتلج، اسپرینگر و…
- ارائه منابع و راهنمایی جهت سیر مطالعه تخصصی فلسفه.
- برگزاری کارگاه ماهانه رایگان برای شرح متون منتخب انگلیسی و فارسی فلسفه.
مدرس
- جناب آقای دکتر سروش شعبانی
فلسفه چیست؟
درباره فلسفه دو انگاره اشتباه وجود دارد:
- نخست اینکه معمولا فلسفه را در خدمت اخلاقیات درنظر میگیرند و از آن در نقد ظلم، نابرابری و فساد استفاده میکنند. درحالی که تفکر فلسفی هیچ پیشفرضی ندارد و در خدمت هیچ اصل اخلاقی نیست. آنچه فلسفه را زنده نگه داشته توانایی زیرسوال بردن بدیهیترین ارزشها و باورهاست تا اندیشه خلاق راهنمای زیست باشد. در واقع فلسفه هیچ نسخه حاضروآمادهای برای سبک زیست تجویز نمیکند و آن را به خلاقیت اندیشه فردی و جمعی میسپارد.
- انگاره اشتباه دیگر خلط کردن حکمت و فلسفه است. فلسفه به هیچوجه حکمت نیست. حکمت، نظرپردازی خودسرانه حکیم درباره پدیدههاست براساس افکار آنی که نه دقت دارد و نه از مفاهیم نو استفاده میکند. درحالی که فیلسوف باپژوهش و تفکر مداوم درباره پدیدهها الزامی برای خلق مفاهیم نو حس میکند. یعنی میخواهدایدهای را بیان کند اما از بس نو است مفهوم و تعبیری برای آن وجود ندارد و باید خلق کرد. طبق این الزام اگر مفهوم و تعبیر نوئی به دست نیاید، واقعیت مدنظر فیلسوف پوشیده میماند. این واقعیت تاکنون دیده نشده و تنها تلاش فکری فیلسوف و خلق مفاهیم و تعابیر، آن را ممکن میکند. بنابراین واقعیت فلسفی آنقدر دقیق و بکر است که برای بیان آن باید از ساختار مفهومی تازه بهره گرفت. این واقعیتها مسائل جدیدی را رقم میزنند و دوباره تفکر فلسفی را فعال میکنند. این روند انتها ندارد اما در کنار آن نگاه فرد به زندگی مدام متفاوت و غنی میشود و از محدودیتهای که اخلاقیات و عرف و خرد عمومی، تجویز میکنند، فراتر میرود.
این دوره برای چه کسانی مفید است؟
بیشترین پرسشی که درباره مطالعه فلسفه میشود نقطه آغاز آن است. اما مطالعه فلسفه نقطه آغازی ندارد. گاهی خواندن یک شعر یا رمان یا حتی تجربهای خاص در زندگی باعث میشود فرد به مسائل بنیادی مانند هستی، خیروشر، قانون و… عمیقا فکر کند و سراغ آثار فلسفی برود. بنابراین مهم مسئله است.
به قول مولانا: درد، مریم را به خرما بن کشاند.
آغاز فلسفه با جدیت درد است و چو درد در تو نبیند که را دوا بکند؟
درد بودن در جهانی بیدروپیکر و آگاهی از مرگ و گذر زمان؛
درد اسارت در محدودیتهای اخلاقی و چارچوبهایی که دیگران به آن عادت کردهاند اما پوسیده و پوچ است؛
درد زیستن در اجتماعی که صرفا برای بقا شکل گرفته و هیچ هدف و معنایی ندارد؛
و دردهای دیگر…
بنابراین این دوره شما را دچار مسائل فلسفی میکند تا خودتان به مسیری بروید که برایتان جدی است و مطالعه و پژوهش را آغاز کنید.
فایده دیگر دوره به سختی و پیچیدگی متون فلسفی برمیگردد.
فلسفه سخت است. اما این سختی مربوط به اصطلاحات تخصصی نیست. اگر اینگونه بود با یک فرهنگلغت در مورد هر فیلسوف میشد متنش را فهمید. اما غیرممکن است.
سختی فلسفه برآمده از فضایی است که فیلسوف در آن میاندیشد و مینویسد. یعنی سنت فلسفی. مثلا اگر ندانیم مفاهیم “جوهر”، “صفت”، “علت” ، “ذات” و… در الاهیات و فلسفه قرون وسطی چگونه به کار رفته، نمیتوانیم کتاب “اخلاق” اسپینوزا را بفهمیم. چون اسپینوزا هرچند در مقام منتقد الاهیات بوده اما ازین میراث برای مفهومسازی بهره برده است. بنابراین باید سنتی را شناخت که فیلسوف در آن اندیشیده و به نقد یا تایید آن پرداخته است. اینگونه فضای هر متن روشن میشود و مخاطب میداند فیلسوف به چه بحثی میپردازد و چگونه باید با متن پیش رفت.
بنابراین اگر میخواهید متن فلسفی بخوانید و تا کنون نتوانستهاید، این دوره به شما کمک بزرگی خواهد کرد زیرا سنتهای فلسفه، و پیشینه و تحول مسائل و مفاهیم آن را آشکار میکند.
این دوره چه تفاوتی با دورههای دیگر دارد؟
- اگر میخواهید فقط یک سری اطلاعات دریافت کنید، هیچ تفاوتی ندارد. همچنین کتابهای تاریخ فلسفه در دسترس شماست که نسبت به دوره حاضر، هم ارزانتر هستند هم اطلاعات بیشتری درباره فیلسوفان به شما میدهند. اما اگر میخواهید پیچیدگی و غنای تفکر فیلسوفان بزرگ تاریخ را تجربه کنید و با مسائل جدی و بحرانساز آنها درگیر شوید، این دوره حداقل در ایران، بینظیر است.
- مباحث این دوره حاصل 5 سال مطالعه آزاد منابع معتبر انگلیسی از انتشاراتی همچون آکسفورد، کمبریج، راتلج، اسپرینگر و… است. یعنی هیچ کتاب معادلی برای آن وجود ندارد. در واقع مدرس، از تحقیق استادان بزرگ فلسفه در اروپا و آمریکا بهره برده است و ارزش علمی این دوره بسیار بالاست. بنابراین هزینه دوره کاملا بهصرفه است. این حرف ما را بعد از شرکت در جلسه نخست تایید خواهید کرد.
- در این دوره یک کارگاه جانبی هم برگزار میشود. کارگاه شرح و تفسیر متون منتخب از فلاسفه بزرگ تاریخ که به زبان انگلیسی و فارسی ترجمهشدهاند. این کارگاه به صورت رایگان و ماهانه برقرار است و با کمک مدرس دوره، توانایی دانشجو در خوانش و تفسیر متن فلسفی، افزایش مییابد.
- تیم رادیولوگ پشتیبان این دوره است و در تمام مسیر ۱۴۰ روزه آن همراه شماست؛ نقد، ایراد و پیشنهاد شما را به مدرس دوره میرساند و حتی اگر بخواهید از دوره انصراف دهید هزینه جلسات باقیمانده را به شما برمیگرداند.
- این دوره از تخفیفهای عالی برخوردار است که میتوانید شرایط دریافت آن را در سایت بخوانید. جالب است بدانید در صورت احراز تمام شرایط 75 درصد تخفیف در انتظار شما خواهد بود.
- با ثبتنام در این دوره، به صورت رایگان عضو انجمن کتابخوانی رادیولوگ خواهید شد و از امکانات کمنظیر آن مانند: کارگاه خوانش و ترجمه متون انگلیسی فلسفه؛ پروژه رمانخوانی حرفهای؛ کارگاه آشنایی با نجوم و کیهانشناسی؛ و… بهره میبرید.
سرفصل ها:
یونان باستان؛ 4 جلسه
- جلسه اول: طرح مسئله هستی و پیوندش با مفهوم لوگوس براساس آرای آناکسمیندر، هراکلیتوس، پارمنیدس، گرگیاس و پروتاگوراس
- جلسه دوم: آغاز فلسفه اخلاق با سقراط و مسئله عدالت در هستیشناسی افلاطون
- جلسه سوم: نسبت جوهر ارسطویی و مسئله سعادت در پولیس
- جلسه چهارم: بررسی اجمالی مسائل نوظهور در فلسفه دوره هلنیستی و روم باستان
فلسفه قرون وسطی؛ 1 جلسه
- یک جلسه: نقش خداباوری در بحران مسئله شناخت
فلسفه دوره اولیه مدرن؛ 3 جلسه
- جلسه اول: عقل، تصور و مکانیسم در فلسفه دکارت
- جلسه دوم: دستگاه هندسی اسپینوزا و اصالت مفهوم در فلسفه
- جلسه سوم: مسئله علت و معلول در فلسفه اسپینوزا و هیوم
فلسفه مدرن آلمان؛ 5 جلسه
- جلسه اول: چرخش کپرنیکی کانت و سنت عقلگرایی
- جلسه دوم: مواجهه فیشته و شلینگ با بحران دانش
- جلسه سوم: پدیدارشناسی هگل؛ انقلابی در فلسفهورزی
- جلسه چهارم: نسبت منطق و متافیزیک در فلسفه هگل
- جلسه پنجم: ایده آزادی و اجتماع در فلسفه حق هگل
نیچه: آغاز پستمدرنیسم؛ 2 جلسه.
- جلسه اول: سهم منظرگرایی نیچه در نقد متافیزیک
- جلسه دوم: مرگ خدا؛ نقد نیچه بر فرهنگ پسامسیحیت
پدیدهشناسی هوسرل و هایدگر؛ 2 جلسه
- جلسهاول: جدال هوسرل و طبیعتگرایی
- جلسه دوم: هایدگر و ویرانسازی تاریخ هستی
فلسفه پستمدرنیسم 3 جلسه
- جلسه اول: مسئله حقیقت نزد دریدا
- جلسه دوم: دلوز و مسئله زندگی
- جلسه سوم: مرگ انسان؛ نقد فوکو بر نهادهای مدرنیته
مدرس دوره:
سروش شعبانی هستم، دکترای ادبیات فارسی و مدرس آزاد فلسفه قارهای در این دوره همراه شما خواهم بود با رعایت پنج اصل:
- هدف من توانمندسازی مخاطب در خوانش متون فلاسفه و نگاه فلسفی به پدیدههاست. بنابراین به جای انتقال اطلاعات، نحوه فهم و طرح مسائل و مفاهیم فلسفی را آشکار میکنم.
- در تدریس فلسفه غرب، از منابع چاپشده در انتشارات معتبر همچون آکسفورد، کمبریج، راتلج و… بهره میبرم.
- در شرح مباحث فلسفی، سعی میکنم عمق و غنای بحث فدای سادهسازی نشود و مخاطب با تلاش فکری خود در روشنایی مطلب سهیم گردد.
- در ابتدای هرجلسه خلاصهای از جلسه قبل ارائه میدهم، و با جمعبندی و معرفی منابع برای مطالعه بیشتر، جلسه را خاتمه میدهم.
- فهم دقیق فلسفه بدون ظهور ابهام در ذهن و پرسش درباره آن ممکن نیست. بنابراین به صورت رایگان جلسات پرسشوپاسخ خواهیم داشت.
همین الان سوالات خودتون رو از پشتیبانی بپرسید
ارتباط با پشتیبانی ما در تلگرام: @Radio_Log_Admin
پس از خرید کد سفارشی که برای شما پیامک شده است رو به پشتیبانی ما در تلگرام جهت تکمیل فرایند ثبت نام پیام ارسال فرمایید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.